تشکل تخصصی صادرات
صادرات ایران به اوراسیا

در صادرات فرش، کاشی و سرامیک هیچ عملکردی نداشتیم

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان از ابتدای سال ۹۸ تا ۵ اردیبهشت سال ۹۹ ارزش صادرات ایران به کشورهای اوراسیا حدود ۵۳۹ میلیون دلار و ارزش واردات ۱میلیارد و ۲۴۲میلیون دلار بود، ارقامی که انعقاد موافقنامه تجارت ترجیحی ایران در سال گذشته امید به رشد آنها را بالا برده است.

موافقنامه تجارت ترجیحی ایران با منطقه اوراسیا به گفته امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، تنها نمونه موفقیت‌آمیز در انعقاد توافقنامه‌هایی از این دست برای ایران بوده است. توافقنامه‌ای که بر مبنای آن طرفین متعهد می‌شوند تعرفه کمتری برای واردات قائل شوند.

عابدی در توضیح بیشتر در این باره گفت: انعقاد این قرارداد از اوایل آبان سال گذشته دستاوردهای چشمگیری برای فعالین اقتصادی کشور در برداشته و شرایط را برای تسهیل ورود آنها به این بازارها فراهم آورده است. توافق ترجیحی ایران و اوراسیا نمونه‌ای موفق از تجارت ترجیحی ایران است و ما در گذشته تجارب ناموفقی با ترکیه، پاکستان و سوریه داشتیم.

او افزود: از ابتدای سال ۹۸ تا ۵ اردیبهشت سال ۹۹ ارزش صادرات ایران به کشورهای اوراسیا حدود۵۳۹ دلار و ارزش واردات ۱میلیارد و ۲۴۲میلیون دلار بود.

عابدی ادامه داد: این توافق امکان رشد ارقام را فراهم می‌آورد. به طور مثال ما تاکنون در صادرات فرش، کاشی و سرامیک هیچ عملکردی نداشتیم، امیدواریم با این توافق بتوانیم به صادرات آنها ورود کنیم. در واقع این توافق پتانسیلی برای توسعه صادرات در اختیار ما می‌گذارد. با توافق یاد شده تخفیفات بیشتری به دست می‌آوریم و می‌توانیم، صادرات را رشد دهیم و حضور پررنگ‌تری نسبت به رقبای آسیایی و اروپایی در حوزه اوراسیا داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: در شرایطی که با تنگنای تحریم‌ها، کاهش بهای نفت و پیامدها کرونا رو‌به‌رو هستیم، این پیمان‌نامه منطقه‌ای نه تنها به گشایش گره‌ها کمک می‌کند، بلکه تمرینی برای رسیدن به پیمان‌های تجاری در سطوح گسترده‌تر است.

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان همچنین اظهار کرد: باید بپذیریم به دلیل تحریم‌ها در مبادلات بانکی و بهره‌گیری از تعهدات بیمه‌ای با محدودیت رو‌به‌رو هستیم. با این حال شیوه‌هایی چون تهاتر و سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه زیرساخت‌ها در بازارهای هدف در کشورهای اوراسیا می‌تواند کمک‌دهنده باشد هر چند محدودیت‌ها هزینه کار را بالا می‌برد.

او اضافه کرد: صادرات یک فعل نیست یک زنجیره است و کشورهای منطقه اوراسیا مانند روسیه، قزاقستان و ارمنستان می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شکل‌دهی این زنجیره باشند. با این حال برای رسیدن به دستاوردهای توافق یاد شده، نمی‌توان انتظار معجزه و موفقیت‌های یک‌شبه داشت.

عابدی در پایان گفت: تغییرات اخیر در وزارت صمت و استراتژی جدید آن با تاکید بر توانمندی‌های بخش خصوصی و حمایت از صادرات می‌تواند به رشد دستاوردها بینجامد. ما با کشورهای اوراسیا مشترکات تاریخی و مناسبات سیاسی خوبی داریم و این توافق می‌تواند، حضور استراتژیک ما را در منطقه اوراسیا تقویت کند.

منبع: برنا
انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی www.examie.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *