تشکل تخصصی صادرات

“دولت باید استراتژی مشخصی در حمایت از تولید داشته باشد”

رئیس اتاق ارومیه دولت باید استراتژی مشخصی در حمایت از تولید و درنهایت صادرات داشته باشد وگرنه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت تولید امسال بهبود یابد. در نبود سیاست‌های واحد در مقابل تحریم اقتصادی و تأثیر ویروس کرونا اقتصاد ما اندک مزیت رقابتی‌ای هم که دارد از دست می‌دهد.

امسال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است؛ حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از الزامات سال جهش تولید در روزهایی که شیوع ویروس کرونا کسب‌وکارها و اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده می‌گوید: ما باید امسال با همدلی بیشتری برای اقتصاد کشور چاره‌جویی کنیم؛ باید از روند بروکراسی‌ها از مقررات زاید و دست و پاگیر بکاهیم و حداقل خود به دست خود به‌پای تولید و اقتصاد کشور گره نزنیم.

انتظار می‌گوید: امسال را مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری کرده‌اند؛ در چنین سالی باید برای صادرات فکر اساسی شود؛ اما متاسفانه فعلاً به‌دلیل کرونا امکان صادرات وجود ندارد و مشخص نیست که تا به چه زمانی این وضعیت ادامه خواهد داشت.

او ادامه می‌دهد: همه مرزهای نزدیک استان‌های غربی تعطیل است و مشخص هم نیست که این مرزها چه زمانی باز می‌شود و به وضعیت اول خود برمی‌گردد؛ من بارها با رئیس سازمان توسعه تجارت در این زمینه صحبت کرده‌ام؛ چند روز قبل گفته‌شده که مرزها به مدت ۱۱ روز یعنی تا آخرین فروردین باز می‌شود ولی این بازگشایی چند روزه واقعاً هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

به‌گفته انتظار از اسفندماه سال گذشته تولیدات کارخانه‌ها به فروش نرفته و تعداد زیادی از آن‌ها هم‌اکنون با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند. از طرفی بدهکاری به سازمان مالیات، تأمین اجتماعی و بانک‌ها فشار مضاعفی بر فعالان اقتصادی وارد می‌کند. در این شرایط که حمایت دولت در بخشنامه‌هاست اما اجرایی نمی‌شود نمی‌توان انتظار داشته باشیم تولید رونق گیرد.

او تاکید می‌کند: دولت باید استراتژی مشخصی در حمایت از تولید و درنهایت صادرات داشته باشد وگرنه نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت تولید امسال بهبود یابد.

انتظار می‌گوید: برای تحقق جهش تولید نیازمند بازار فروش هستیم؛ اما متأسفانه بازار صادرات ما با مشکلات جدی روبرو شده و تولید ما تنها به فروش داخل منحصر شده است. محرک تولید، توسعه صادرات است و در شرایطی که تحریم‌ها اقتصاد کشور را با تنگنا مواجه کرده، صادرات بیش از هر زمان دیگری نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

او تصریح می‌کند: ما باید با دیپلماسی اقتصادی برای بهبود شرایط اقتصادی اقدام کنیم؛ درنتیجه نبود سیاست‌های واحد در مقابل تحریم اقتصادی و تأثیر ویروس کرونا اقتصاد ما اندک مزیت رقابتی‌ای هم که دارد از دست می‌دهد.

منبع : اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران

انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی www.examie.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *