تشکل تخصصی صادرات

مناظره راديويي جناب آقاي محسن حاجي بابا عضو هيات مديره انجمن صادركنندگان صنعتي معدني وخدمات مهندسي با جناب آقاي مودودي معاون كل سازمان توسعه تجارت – مورخ ۲۶-۳-۹۵

تاثیرات برجام را نمی توان بلافاصله در سفره های مردم دید

محسن حاجی بابا در برنامه “مناظره” رادیو گفت وگو، گفت: آمدن هیئت خارجی قطعا می تواند این تصور را ایجاد کند که باید فردا صبح قرارداد ببندیم و هواپیمای پیشرفته داشته باشیم. اساسا قبل از مسئله برجام این موضوع را خاطرنشان می کردم که نباید این توقعات را ایجاد کرد. بنابراین نباید تاثیرات برجام را بلافاصله در سفره های مردم ببینیم زیرا این یک کار زمان بر است.

برنامه “مناظره” با موضوع عدم موفقیت ورود هیئت های تجاری به ایران و با حضور محمد رضا مودودی معاون کل سازمان توسعه و تجارت و محسن حاجی بابا نایب رئیس کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران روانه آنتن شد.

محمد رضا مودودی، پذیرش و اعزام هیئت ها را یکی از رویدادها و ابزارهای توسعه تجارت دانست و عنوان داشت: نمی توانیم بگوییم هر نمایشگاهی منجر به تجارت خواهد شد، زیرا اینها ابزارهای مورد نیاز است ولی کافی نیست.

وی با اشاره به تحریم ها اظهار داشت: تحریم ها در سال های اخیر بسیار سخت شده بود. کشورهای بسیاری از ما فاصله گرفتند. در این مدت اتفاقات زیادی در دنیا افتاد. یکی از بسترهای لازم برای توسعه روابط مان با دنیا این بود که هیئت ها بیایند و دوباره ایران را از نزدیک رصد کنند و وضعیت بازار ایران را ببینند تا در سال های تحریم چه اتفاقی سر ایران آمده است و از نظر توان تولید و خرید در چه جایگاهی هستیم و بعد بر اساس این وضعیت، نسبت به خریداری از ما تصمیم گیری کنند.

معاون کل سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: چون دوره تحریم طولانی بود، باید به همان نسبت زمان در اختیار طرف های خارجی قرار دهیم تا آنها شناخت شان را نسبت به کشورمان افزایش دهند، زیرا در دوره سراسیمگی تحریم شاهد یکسری اقدامات بودیم تا تعامل خودمان را با دنیا حفط کنیم، ولی در شرایط بعد از تحریم و دوره پس از برجام این اتفاق افتاد که اختیار روابط در دستان خودمان و به گونه ای سهم خودمان را افزایش دهیم که صدمه نبینیم در واقع بتوانیم از توان علمی و فنی کشورهایی که متقاضی هستند نیز استفاده کنیم. برای این امر نیاز به گفتگو و تبادل هیئت داریم.

در ادامه محسن حاجی بابا گفت: بنده به تعدد هیئت های خارجی اعتراض کردم، البته ورود این هیئت ها خیلی سریع و پشت سر هم انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید ببینیم از نظر صنعتی و تکنولوژی کجا هستیم و خودمان را فریب ندهیم، بیان داشت: وقتی شاخص هایمان را نگاه می کنیم و خودرو و پتروشیمی را به عنوان دو شاخص سرآمد در نظر بگیریم، تمام تکنولوژی ها برای معامله با خارجی ها کهنه است و به عنوان نمونه واکنش خریدارها را در بازار به خودروها می بینیم. بنابراین اینکه فکر می کنیم، خارجی ها از پیشرفت مان تعجب می کنند، اشتباه است، زیرا پیشرفتی نداشتیم که بخواهیم به رخ کسی بکشیم.

نایب رئیس کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آمدن هیئت خارجی قطعا می تواند این تصور را ایجاد کند که باید فردا صبح قرارداد ببندیم و هواپیمای پیشرفته داشته باشیم در حالی که این مسئله اصلا به این سادگی ها نیست. اساسا قبل از مسئله برجام این موضوع را خاطرنشان می کردم و به دوستانم در دولت مشاوره می دادم که نباید این توقعات را ایجاد کرد، زیرا اصلا امکان پذیر نیست چنین کاری انجام شود. بنابراین نباید تاثیرات برجام را بلافاصله در سفره های مردم ببینیم زیرا این یک کار زمان بر است.

در ادامه مودودی با بیان اینکه کسی مخالف با برنامه آمدن هیئت های خارجی نیست، گفت: ۱۲ سال علیه ایران صحبت شده بود و به شدت یک فضای ایران هراسی در رسانه ها وجود داشت و افکار عمومی را نسبت به ایران بدبین می کردند.

وی خاطرنشان کرد: هجمه ای که در شش ماه نخست برجام به لحاظ رفت و آمدها رخ داد، تمام آن ذهنیت منفی را پاک کرد؛ بسیاری از افرادی که به ایران می آمدند، می گفتند ما با خانواده مان خداحافظی می کردیم.

قابل ذکر است؛ برنامه “مناظره” از شنبه تا سه شنبه ساعت ۱۶ از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *