تشکل تخصصی صادرات

قائم‌مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت با انتقاد از بی‌توجهی برخی از بنگاه‌های aks-tpo-001صادراتی به موضوع کیفیت، خاطرنشان کرد: در ارزیابی اخیرمان از شرکت‌های صادرکننده به این نتیجه رسیدیم که حدود ۶۰ درصد از این بنگاه‌ها به کیفیت و استانداردهای بین‌المللی توجهی ندارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج این موضوع را در دیدار با معاونان بازرگانی و روسای ادارات توسعه تجارت خارجی استان‌ها و نمایندگان مستقر در مرزهای کشور مطرح و تاکید کرد: لازم است بنگاه‌های صادراتی کشور گواهی‌های بین‌المللی کیفی را کسب کنند.

 

وی یادآور شد: برای حضور در بازارهای جهانی هر قدر به کیفیت توجه کنیم برد کرده‌ایم اگر نام کشور ما به کالای بی کیفیت مشهور شود جبران آن سخت خواهد بود؛ این موضوع هم در مورد صادرات کالا و هم صادرات خدمات باید مورد توجه قرار گیرد.

خسروتاج توسعه بازار را از جمله اهداف سازمان متبوعش دانست و گفت: برای توسعه بازار چهار عنصر دخیل هستند که از جمله آنها نوع کالا، شناخت کشور مصرف‌کننده، شناسایی عوامل دخیل در صادرات و چگونگی انجام صادرات است؛ با مد نظر قرار دادن این چهار مولفه خواهیم توانست صادرات را افزایش دهیم.

وی در عین حال اضافه کرد: اینکه بدانیم در چه کالایی دارای مزیت رقابتی هستیم و بازارهای هدف ما کدام کشورها هستند و از طریق چه عوامل، افراد یا کشورهایی می‌توانیم به آن بازارها صادرات کنیم و چه قوانین و مقرراتی در این زمینه دخیل هستند خواهیم توانست استان به استان و کالا به کالا صادرات را توسعه دهیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت همچنین اظهار داشت: اگر بخواهیم به اهداف کمی تعیین شده در صادرات برسیم اولین قدم رفع موانع و تسهیل صادرات است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که معاونان بازرگانی استان‌ها مشکلات و موانع واقعی در مسیر صادرات را به صورت شفاف به این سازمان منعکس کنند.

وی ادامه داد: ما از فراوانی مشکلاتی مانند مسایل گمرکی، مالیات، سودبانکی و غیره می‌توانیم اولویت‌های اصلی را تشخیص دهیم و دانستن این مشکلات وظیفه پیگیری و انعکاس آنها به سازمان‌های ذیربط را بر دوش ما می‌گذارد.

خسروتاج با تأکید بر نقش سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در پیشبرد تجارت خارجی، در این باره خاطرنشان کرد: محور اصلی کار ما توسعه صادرات است ما برای واردات مشکلی نداریم؛ و بسیاری از کشورهای دنیا که به ایران می‌آیند نیز به دنبال بازار ایران هستند به همین دلیل ما هم باید هیات‌های تجاری را به منظور بازاریابی و فروش محصولات کشورمان به اقصی نقاط جهان اعزام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *