تشکل تخصصی صادرات
اقتصاد

مشوق های جدید برای بازگرداندن بنگاه های تملیک شده توسط بانک ها به مالکان اولیه و تولید کنندگان اعلام شد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از تملک و تعطیلی ۲۴۰۰ واحد تولیدی توسط بانک های عامل خبر داد. با این حال، به نظر می رسد پس از پیگیری‌های قوه قضاییه مبنی بر جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی تملک شده توسط بانک ها، که تایید دیروز رهبر معظم انقلاب را نیز در پی داشت و نیز با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، این واحدها به زودی به چرخه تولید بازگردند.

۲۲ خردادماه، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضاییه هشدار داد که هیچ یک از بانک های کشور حق ندارند کارگاه تولیدی و کارخانه ای را که تملک کرده اند، تعطیل کنند. این اظهارات، با تاکید همتی رئیس کل بانک مرکزی به بانک ها نیز همراه شد تا این که دو شب قبل دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، خبر تازه ای از مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص تعیین تکلیف این واحدها و بازگشت شان به مدار تولید اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، میثم زالی با بیان این که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی توسط بانک‌های عامل تملک و تعطیل شده اند و حتی یکی از بانک‌های دولتی به تنهایی ۴۸۶ واحد تولیدی را تملک کرده است، افزود: مصوبه مذکور با هدف تعیین تکلیف واحدهای تولیدی تملک شده توسط بانک ها وضع شده و امیدواریم تا دو روز آینده توسط بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شود.

وی توضیح داد : قرار است این واحدها یا در مزایده به فروش گذاشته شوند که در آن صورت به قیمت روز به سرمایه گذارانی که از این واحدها می خواهند استفاده کنند واگذار می شوند یا این که برای مالکان قبلی، مزیت هایی برای تملک مجدد فراهم شود. به گزارش صدا و سیما، وی در خصوص تسهیلات یادشده گفت: قرار است برای این افراد، قیمت واحد تولیدی بر اساس بدهی روز تملک و نیز سود و جرایم و هزینه های اجرایی که به آن تعلق می گیرد حساب شود.

وی با بیان این که انتظار حداکثری این بود که شورای پول و اعتبار، این شرایط را به صورت تقسیط برای خرید مجدد این واحدها فراهم کند، در عین حال، خرید نقدی با توجه به تورم کنونی را برای مالکان قبلی، فرصت خوبی دانست. شایان ذکر است پیگیری قوه قضاییه برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی تملیک شده توسط بانک ها، تمجید مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت.

 

منبع: خراسان

 

به پیج اینستاگرام انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

اینستاگرام انجمن صادرکنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *