تشکل تخصصی صادرات

سومین جلسۀ کمیتۀ کارشناسی شورای عالی صادرات با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیرربط و به منظور بررسی راهکارهای مناسب برای نیل به رشد ۲۵ درصدی در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اهمیت و ابعاد عزم ملی در حمایت از صادرات گفت: باید لزوم جدی گرفتن حمایت از صادرات در اولویت امور دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

وی کند بودن تأمین منابع برای صادرات را دغدغۀ اصلی عنوان کرد و افزود: مسائل بانکی، بستۀ حمایتی، ضمانت‌نامه‌ها، استرداد مالیات بر ارزش افزوده، سود بانکی، حمل و نقل و نرخ ارز از بخش‌های مهمی است که در راستای رسیدن به اهداف صادراتی نیازمند توجه بیشتر است و دستگاه‌ها موظف هستند این موارد را در دستور کار خود قرار دهند.

خسروتاج در خصوص بستۀ حمایتی تشریح کرد: برای بستۀ حمایتی اینگونه پیشنهاد شد که طی لایحه‌ای مستقل، ۲% از عوارض واردات کالاهای غیر اساسی و غیر ضروری که آثار تورمی نداشته باشد، به منظور حمایت از صادرات اخذ شود.

در ادامۀ این نشست نمایندگان دستگاه‌های مرتبط نیز با تأکید بر لزوم ایجاد عزم ملی در حمایت از صادرات، کاهش آمار صادرات در چهار ماهۀ ابتدای سال جاری را از آسیب‌های عدم توجه جدی نهادهای کشور به امر صادرات دانستند.

همچنین، در ادامه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط ضمن بررسی اولویت‌های مطرح شده در نشست، به بحث و تبادل نظر پیرامون ایجاد تمرکز در تصمیم‌سازی برای صادرات، نرخ ارز، نرخ بهره، کمبود کارگزاری، بروکراسی در حوزۀ صادرات، تخصیص مشوق‌ها، نیمه تمام ماندن پایانه‌های صادراتی و عدم بهره‌برداری از آنها، ضعف در اطلاع رسانی دستگاه‌ها در خصوص قوانین و بخشنامه‌های مرتبط با صادرات و آسیب‌های موجود پرداختند.

گفتنی است، مقرر گردید نمایندگان دستگاه‌ها با انعکاس لزوم توجه بیشتر و ایجاد عزم ملی به دستگاه‌های متبوع خود، بر توجه بیشتر به ساختار تصمیم‌ساز کشور به این امر تأکید کنند. همچنین اعلام گردید به زودی جلسه‌ای با حضور نمایندگان بخش بانکی کشور به منظور بررسی راهکارهای مناسب در این حوزه با حضور تشکل‌ها برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *