تشکل تخصصی صادرات

دومين جلسه كميته هماهنگي نمايندگان شركتهاي عضو انجمن صادركنندگان ايران با مديران اداره كل صادرات گمرك ايران در سال جاري در خصوص تبيين و تشريح مزايا و معايب دستور العمل اجرايي جديد مبني بر الزام كاربرد سيستم دور اظهاري صادرات در گمركات كشور از ساعت ۳ بعدازظهر روز سه شنبه مورخ ۹۴/۷/۲۱ با حضور نمايندگان بيش از ۳۰ شركت و مشاركت جناب آقاي صادق معاون مديركل صادرات گمرك ايران در دفتر انجمن صادركنندگان برگزار شد .
دبيركل انجمن صادركنندگان ، ضمن تشكر از موافقت گمرك ايران با برگزاري اين جلسه و خير مقدم به جناب آقاي صادق از نمايندگان شركتهاي حاضر خواستند تا نقطه نظرات خود را در اين خصوص اعلام نمايند:
از جمله نكات قابل توجه كه توسط حضار اعلام شد و جناب آقاي صادق بدقت به آن توجه نموده و يادداشت برداشتند عبارت بود از مزاياي غير حضوري بودن و مشخص شدن ارزياب در زمان اظهار كالا، ليكن نبود بستر مناسب در گمركات ، نداشتن آموزش كافي و اخذ جريمه، و نداشتن اينترنت پرسرعت و توقف عمليات كاري را بعنوان معايب طرح اعلام كردند .
در اين خصوص پيشنهاد گرديد تا حتي الامكان با برگزاري كلاسهاي آموزشي با حضور نمايندگان اداره فناوري اطلاعات گمرك اين نقيصه برطرف گردد.
آقاي صادق در اين خصوص اظهار داشتند مزاياي اين سيستم براي صادركنندگان ايجاب مي‌كند تا با رفع نواقص از سوي صادركنندگان و گمرك اين سيستم عملياتي و اجرايي شود و اظهار اميدواري كردند كه در صورت لزوم جلسه‌اي با حضور مديران دفتر فن آوري اطلاعات براي آموزش برگزار خواهند كرد .
ايشان همچنين از شركتها درخواست كردند تا معايبي را كه در اين روش مشاهده مي كنند كتبا اعلام نموده و راه حل مورد نظر خود را نيز پيشنهاد نمايند .
ايشان با بيان اينكه اين فرآيندي جديدو در حال تحول است اظهار اميدواري كردند كه با رفع نواقص، سيستم اتوماتيك عمل خواهد كرد و در اين سيستم شما به پايانه ها و بانكها نيز دسترسي خواهيد داشت .
ايشان اضافه كردند كه مطالبه براي برطرف كردن معايب از حقوق بخش خصوصي و صادركنندگان است نمايندگان شركتها هم در اين جلسه يادآوري كردند كه خوب بود قبل از اجراي اين سيستم موضوع ضمن آموزش اطلاع‌رساني مي شد و يا دو روش قديم و جديد تا مدتي همزمان اجراي مي گرديد ولي اينك اين سيستم در همه گمركات يكنواخت اجرا نمي شود .
اين مشكلات در خصوص صادرات مشتقات نفتي و رنگ و رزين پيجيده تر و مشكل تر است .
نماينده شركت نفت بهران در خصوص عدم اجازه براي پهلوگيري ۲ كشتي در بندر عباس اظهار داشتند كه اين عدم موافقت خسارت زيادي به شركت وارد كرده و به بازار صادراتي آنها لطمه زده است .
پيشنهاد براي رفع مشكلات صادرات فرآورده‌هاي نفتي ، آزادسازي نرخ فرآورده‌ها مي باشد كه معضلات آن همچنان ادامه دارد ، تعدد بخشنامه‌ها ، وسعت دامنه كار ، عدم حضور افراد متخصص به اندازه كافي در گمركات و تعدد گمركات در ايران كه بيش از ۳ برابر كشوري مانند چين در ايران گمرك داريم و وجود بازارچه‌هاي مرزي كه بدون حداقل امكانات تاسيس و راه‌اندازي شده‌اند از جمله ديگر مشكلات صادرات كشور عنوان گرديد كه توسط جناب آقاي صادق و نمايندگان شركتها مورد تاكيد قرار گرفت و اظهار اميدواري شد تا با رفع هر چه سريعتر اين مسايل صادرات كشور به توسعه واقعي دست پيدا كند .
در خاتمه حضار و دبيركل با تاكيد بر اينكه ، اين جلسه لاجرم بايد در فواصل كوتاه‌تري با حضور نمايندگان دفتر فن‌آوري اطلاعات و دانشگاه تهران و مديران خبره گمرك با صادركنندگان مجدداً برگزار گردد ،‌از جناب آقاي صادق تشكر و قدرداني نمودند .

اين جلسه در ساعت ۵ بعدازظهر خاتمه يافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *