تشکل تخصصی صادرات

جلسه عمومي تبادل افكار اعضاي انجمن صادركنندگان صنعتي، معدني و خدمات مهندسي از ساعت ۳ لغايت ۶ بعدازظهر روز سه شنبه مورخ ۹/۸/۹۱ در سالن سبز سازمان توسعه تجارت ايران با حضور نمايندگان شركتهاي عضو ، مديران بانك توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ايران برگزار شد .

– ابتدا آقاي پورقربان دبيركل انجمن ، ضمن خير مقدم و تشكر از حضار يكي از دلايل تشكيل چنين جلساتي را توسط انجمن صادركنندگان انتقال مسايل و مشكلات توليد و صادرات بصورت حضوري و رو در رو با مسئولين عنوان كرد تا به منظور جلوگيري از كاهش روند صادرات غير نفتي در سال ۹۱ همكاري و تعامل بيشتري صورت گيرد. ايشان در ادامه خبر خوبی برای اعضا داشتند که کارگزاری صندوق ضمانت صادرات به انجمن صادرکنندگان صنعتی،معدنی و خدمات مهندسی واگذار شد و صادرکنندگان می توانند از طريق اين انجمن از صندوق ضمانت صادرات درخواست ضمانتنامه بکنند و صندوق هم نهايت همکاری با انجمن و شرکتهای صادرکننده را خواهد داشت .

ايشان خطاب به بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات گفتند که اين دو نهاد در پيشبرد رسالت و اهدافی که دارند بايستی در تعامل خوبی با بخش خصوصی علی الخصوص انجمن صادرکنندگان و شرکتهای عضو اين انجمن باشند چرا که لازمه توسعه اقتصادی کشور توسعه صادرات غير نفتی است و از اشاعه و ترويج فرهنگ اهدای جوايز به صادرکنندگان صحبت کردند و خطاب به دولتمردان عنوان کردند که دولت برای بالا بردن ميزان صادرات غير نفتی نبايد جايزه صادرکنندگان را قطع کند . در ادامه آقای پورقربان تشکر ويژه ای هم از سازمان توسعه تجارت ايران و مديرانش بواسطه همکاری همه جانبه اش با صادرکنندگان داشتند و از اين سازمان بعنوان متولی صادرات غيرنفتی کشور ياد کردند و سازمان توسعه تجارت را خانه صادرکنندگان ناميدند .

۱- سپس کارشناسان صندوق ضمانت صادرات متشکل از يک هيات سه نفره (سرکار خانم يونسی مدير بيمه کوتاه مدت ، آقای منّتی از بيمه نامه های ميان و بلند مدت که بطور مستقيم مرتبط با پوشش طرحهای خدمات فنی و مهندسی هستند و سرکار خانم ميرزائی رضايي مسئول خسارت) چکيده ای از خدمات صندوق و اساسنامه آن را ذکر کردند و در ادامه خانم ميرزائی در قالب يک فايل پاورپوينت به شرح آماری از پوشش ها و همچنين خسارتهای صندوق ضمانت صادرات پرداختند .

آنگاه آقاي دکتر دوست حسيني مديركل صندوق ضمانت صادرات و آقاي مهندس زنگنه رئيس هيات مديره انجمن صادركنندگان يادداشت تفاهم نامه ای را مابين يکديگر به امضا رساندند که طی اين تفاهم نامه، انجمن صادرکنندگان بعنوان کارگزار صندوق ضمانت صادرات فعاليت خواهد داشت و شرکتهای عضو انجمن می توانند از طريق انجمن صادرکنندگان با صندوق ضمانت صادرات در ارتباط باشند.

۲- سپس نمايندگان بانک توسعه صادرات متشکل از آقايان (رضوانی ، دکتر عبديان از بخش اعتبارات و يوسفی از بخش اداره تأمين مالی و سرمايه گذاری) در پانل حضور يافته و در مورد خدمات ارائه شده از طرف بانک توضيحاتی ارائه کردند . آقای رضوانی گفتند که شاخصه های توسعه هر کشوری بنا به آخرين تحقيقات انجام شده در گرو صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی می باشد که دراين پروسه دو مؤسسه در تمام دنيا تعريف شده است

۱- بانکهای واردات و صادرات

۲- شرکتهای اعتباری صادراتی که همان ECA می باشند که مشابه آن همان صندوق ضمانت صادرات می باشد

۳- سپس آقاي مهندس زنگنه رئيس هيات مديره انجمن صادركنندگان در بخش سوم پانل ضمن تشكر از حضور اعضا و مسئولين اظهار داشتند كه برگزاري چنين جلساتي دقيقاً به معني ايجاد تفاهم و همكاري براي توسعه صادرات كالا و خدمات مي‌باشد و براي پيشبرد اين هدف هيچ تفاوتي نبايد بين بخش خصوصي و بخش دولتي قايل شويم، همه را يكپارچه ببينيم تا منافع ملي كشور تامين شود

۴- سرانجام پس از اين مقدمات پانل تخصصي مسئولين جهت استماع و پاسخ سوالات با حضور سركار خانم يونسی نماينده صندوق ضمانت صادرات ، جناب آقاي دکتر عبديان نماينده بانك توسعه صادرات ايران و جناب آقای مهندس زنگنه رئيس هيات مديره انجمن صادركنندگان تشكيل و سئوالاتي بشرح زير مطرح گرديد.

۱- آقاي نيکو صفت مدير عامل صادركننده نمونه و مدير عامل گروه صنعتی نيکو دو سوال را مطرح كردند كه ۱- آيا صندوق ضمانت صادرات مبلغ ۴۰ ميليون خسارتی که به شرکت ما بواسطه عدم ترخيص ۷ کاميون در مرز وارد شده است را پرداخت می کند يا نه ؟ و سؤال ۲- خطاب به بانک توسعه صادرات آيا کشور تاجيکستان هم دارای اعتبار خريدار در زمينه خدمات فنی و مهندسی است؟

۲- آقاي مدنی از نرخ ارز مرجع گله كردند به اين صورت که آنهايي که با نرخ ارز مرجع تسهيلات گرفته اند برای بازپرداخت بايستی با نرخ ارز مبادله ای بدهی شان را تسويه کنند.

۳- آقاي راهب مدير عامل شرکت گلاب ايران كه بيش از ۸ بار صادركننده نمونه بوده‌اند و امسال هم صادرکننده ممتاز بوده اند سؤالشان را اين طور مطرح کردند که چرا صندوق ضمانت صادرات متحمل اين همه خسارت است؟ و نحوه انتقال ارز به چه شيوه ای است يعنی يک نفر که يک ميليون ريال سعودی دارد چگونه می تواند آن را به کشور ديگری با نرخ ديگری مثلأ کشور کويت با نرخ دينار حواله کند؟

۴- آقاي مرادی استاد دانشگاه تهران، نماينده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور شرکت سايوان صنعت با توجه به اهميت صادرات خدمات فنی و مهندسی در خصوص اعتبار خريدار و فروشنده و نحوه حمايت صندوق ضمانت صادرات از اين شرکت در ازای صدور کالا به کشور تاجيکستان سؤال کردند.

۵- آقای شجاعی نيا از شرکت نورد و پروفيل ساوه صادر کننده نمونه در سه دوره گذشته سؤال خودشان از صندوق ضمانت صادرات را به اين صورت مطرح کردند که ما بدليل تحريم های صورت گرفته در طی اين سالها خيلی از بازارهای اروپايي را از دست داده ايم و اکثر مشتريان ما کشورهای همسايه شده اند که دارای ريسک تجاری خيلی بالايي هستند ، در ارزيابی ها و تخصيص اعتبارات و تضامين آيا گروه بندی خاصی در نظر گفته شده است و يا اگر بلاک ليستی وجود دارد نوع اعتبار دهی به اين مشتريان به چه شيوه ای است؟ و خطاب به آقای پورقربان گفتند که توجيه مناسبی در خصوص ممنوعيت صادرات ۵۰ نوع کالايي که امروز خبرش منتشر شده است، ارائه دهيد.

سرکار خانم يونسی مدير بيمه کوتاه مدت صندوق ضمانت صادرات خطاب به سؤال آقای شجاعی نيا گفتند که برای کشورهای CIS يعنی افغانستان و عراق يک مدل ويژه ارزيابی طراحی و تعريف کرده ايم به اين صورت که امتياز بالايي برای فاکتورهای کيفی (آنهايي که دسترسی اطلاعاتی بيشتری دارند) در نظرگرفته ايم .

خطاب به سؤال آقای راهب اينکه چرا ميزان خسارت صندوق بالا است گفتند که بخش اعظم خسارتهای ما ، خسارتهايي که در داخل بابت عدم پرداخت وام هايي که شرکتهای خودمان از سيستم بانکی گرفته اند و در سررسيد ايفای تعهد نکرده اند، داديم. همچنين گفتند که مهمترين ريسکی که شرکتهای صادرکننده در خارج با آن مواجه هستند عدم انتقال ارز است چيزی که ما بصورت ويژه آن را در پوششهای بيمه ای مان ارائه می کنيم. اين نيست که خريدار خارجی ايفای تعهد نمی کند بلکه پولش را می پردازد و اين مسئله به مسير انتقال پول برمی گردد که بعضأ مسدود است.

ايشان در خاتمه اظهار داشتند که نرخ های حق بيمه در دنيا کاملأ رقابتی بوده به نحوی که حداکثر تا ۵۰ درصد حق بيمه برای صادرکنندگان ممتاز و ۴۰ درصد برای صادرکنندگان نمونه را کاهش بدهيم.

اين جلسه در ساعت ۶ بعدازظهر با پذيرايي از حاضرين خاتمه يافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *