تشکل تخصصی صادرات

رؤساي گمركات ايران و تركيه در پنجمين نشست مشترك براي همكاري و مشاركت در ۲۵ موضوع توافق كردند.

به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، صورتجلسه پنجمين نشست رؤساي گمركات ايران و تركيه كه در پايان به امضاي مسعود كرباسيان رئيس‌كل گمرك ايران و جيناپ آشجي رئيس‌كل گمرك تركيه رسيد، شامل ۲۵ موضوع است كه موانع گمركي موجود بر سر راه توسعه و تسهيل تجارت ميان دو كشور را شامل مي‌شود و براي موضوعات مختلف راهكارهايي ارائه شده است.
بنابراين گزارش يكي از مهم‌ترين محورهاي توافق شده اين بود كه با توجه به تصويب موافقت‌نامه «ايجاد دروازه مشترك مرز زميني سرو- اسن‌دره» در مجالس دو كشور و اعلام از طريق مجاري ديپلماتيك، دوطرف يادآور شدند كه اين موافقت‌نامه از تاريخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ (۱۶ ژوئن ۲۰۱۶) لازم‌الاجراء خواهد بود.
در اين نشست همچنين طرفين در مورد اجراي فاز ۲ تير الكترونيكي از آگوست ۲۰۱۶ توافق كردند.
در ادامه طرفين توافق كردند تا مورد برنامه فعالان اقتصادي مجاز (AEOO) همكاري و طي يك جلسه فني تجارب خود را در اختيار يكديگر قرار دهند.
از طرفي طرفين توافق كردند تا تمام اقدامات لازم جهت تسهيل عبور و افزايش تعداد خودروهاي ورودي و خروجي را به‌طور مؤثر با استفاده از مسيرهاي دوگانه براي خودروهاي تجاري در دروازه مرزي زميني بازرگان – گوربلاغ انجام دهند. طرف ايراني از طرف ترك درخواست نمود تا نيروي انساني كافي تأمين، فضاي پاركينگ را توسعه و ساعات كاري را به ۲۴ ساعت افزايش و اختلالات سامانه هاي رايانه اي براي كاميونها را مرتفع نمايد.
در اين نشست طرف ترك به طرف ايراني اعلام نمود دروازه مشترك زميني گوربلاغ را به جهت دو برابر كردن اندازه و ظرفيت آن بازسازي نمايد.
همچنين طرفين توافق نمودند فعاليت گمركات سرو – اسن‌دره را بر مبناي ۲۴ساعت و ۷ روز بعد از افتتاح عملي نمايند.
اين گزارش حاكي است طرفين به‌منظور كنترل مؤثر موادمخدر و روانگردان‌ها توافق نمودند تا در مورد كشفيات و نحوه اختفاء به همراه تصاوير و مستندات كشف با يكديگر همكاري و به طرف مقابل گزارش نمايند.
به منظور خودداري از معطلي كاميون‌ها در دو طرف مرز و كاهش هزينه‌هاي تجارت، طرفين توافق كردند تا در يك جلسه كارشناسي انجام يك‌بار اسكن كاميون‌هاي عبوري و تبادل الكترنيكي تصاوير ايكس‌ري به كشور مقابل انتقال دهند.
همچنين به‌منظور مبارزه با تجارت كالاهاي قاچاق، موادمخدر و پيش‌سازها طرفين توافق كردند تا يك كميته مشترك تا آگوست ۲۰۱۶ ايجاد و درخصوص امكان انجام عمليات مشترك مذاكره نمايند.
بنابراين گزارش، طرف ترك از طرف ايراني تقاضاي پشتيباني جهت ابتكار جاده ابريشم و پروژه كاروانسراها را نمود كه مورد استقبال طرف ايراني قرار گرفت.
اين گزارش حاكي است، موافقت‌نامه همكاري و مساعدت دوجانبه در امور گمركي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركيه در ۲۳ نوامبر سال ۲۰۰۰ ميلادي و همچنين يادداشت تفاهم تبادل الكترونيكي اطلاعات درخصوص حمل‌ونقل بين‌المللي وسائط نقليه، كالا و مسافر در ۷ آوريل ۲۰۱۵ به امضاي دو كشور رسيده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *