تشکل تخصصی صادرات

گلنار نصراللهی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: در میان صنایع مرتبط با صنعت نساجی، صنعت فرش ماشینی دارای ارزشی خاص و جایگاه ویژه ای است چرا که تاثیر این صنعت در تغییر صعودی شاخص های اقتصادی همچون ارزش افزوده و فاکتوری چون اشتغالزایی غیر قابل انکار است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، وی در ادامه با اشاره به این که اولین کارخانجات فرش ماشینی در حدود ۵۰ سال گذشته به وجود آمده و بسیار محدود بوده‌اند اذعان کرد: تا پیش از سال ۱۳۵۷ تعداد کارخانه های فرش ماشینی در حدود ۱۰ تا ۱۲ کارخانه بوده که امروز به همت حمایت بخش خصوصی در حدود ۹۰۰ واحد فرش ماشینی در داخل کشور مشغول به فعالیت هستند و یکی از رشته های موفق در صنعت نساجی کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به این که سالانه در حدود ۳۰۰ میلیون دلار از انواع کف پوش ها و فرش‌ماشینی صادرات به سایر کشورها داریم اذعان کرد: در سه ماهه سال جاری ۷۴ میلیون دلار ارز ناشی از صادرات نصیب کشور شده و بازارهای صادراتی بیشتر شامل کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان، کشورهای اروپایی و استرالیا بوده است.

نصراللهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید تمام برنامه‌ریزی‌ها در راستای افزایش صادرات فرش ماشینی به کشورهای اروپایی باشد ادامه داد: بخش خصوصی باید به شکلی برنامه ریزی کند که با توجه به میزان حجم سرمایه گذاری این صنعت در کشور، صادرات به کشورهای اروپایی افزایش یابد. به عبارتی با وجود دستگاه ها و تکنولوژی به روز دنیا که در داخل کشو وجود دارد این صنعت پتانسیل های لازم را برای ارتقای صادرات دارد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مهمترین دلایل ارتقاء و موفقیت فرش ماشینی در کنار فرش دستیافت را طراحی آن دانست و افزود: با توجه به پیشینه بسیار خوب طراحی فرش دستبافت و استفاده از آن در فرش ماشینی، وضعیت این صنعت بسیار ارتقاء یافت اما نباید نقش پررن بخش خصوصی را در این عرصه نادیده انگاشت.
وی در خصوص سرمایه گذاری خارجی در این صنعت گفت: تا به امروز سرمایه گذاری خارجی در این صنعت نداشته ایم اما به علت کیفیت مناسب این محصول، از صادرات مناسبی در این زمینه برخورداریم و من معتقدم باید برای ارتقای این صنعت تولیدکنندگان به فکر بازارهای بیشتری برای صادرات بیشتر باشند چرا که این صنعت دارای پتانسیل های لازم و مناسبی است.

نصراللهی در پاسخ به این سوال که پیامدهای مثبت برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی را چگونه ارزیابی میکند خاطرنشان کرد: اصولا نمایشگاه ها محلی است برای رونمایی از توانایی‌های یک صنعت. با توجه به توانمندی این صنعت که در شهرها و استان های مختلف پراکنده اند نمایشگاه شرابطی را فراهم می کند تا تمام توانمندی‌ها دور هم جمع شوند و محصولات خود را در اختیار دید عمومی مردم قرار دهند.

به گفته او، اگر بتوان شرایطی فراهم کرد تا مشتریان خارجی با بازدید از این هنر و صنعت به ایان بیایید و درنهایت منجر به انقاد قراردهایی شود در این‌صورت می‌توان گفت نمایشگاه فرش ماشینی بسیار موفق بوده است.

وی درباره وضعیت این صنعت در پسابرجام گفت: با توجه به این‌که ،تولید و ارتقاء، بازسازی و نوسازی این صنعت در دستان توانمند بخش خصوصی بود بنابراین در پسابرجام بسیاری از اقدامات و ارتباطات برای این بخش تسهیل یافت اما این صنعت در دوران تحریم رکود نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *