تشکل تخصصی صادرات
رشد ۱.۴ درصدی صادرات خدمات در جهان

جدیدترین گزارش‌ها از وضعیت صادرات خدمات در جهان نشان می‌دهد که در دومین فصل از ۲۰۱۹، میزان صادرات در این حوزه افزایشی ۱.۴ درصدی داشته است.

 

میزان صادرات کالایی کشورها

 

جدیدترین آمارهای صادراتی و وارداتی ایران در سال ۹۸

بر اساس گزارشی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، در شرایطی که میزان صادرات کالایی کشورها در تجارت بین‌المللی، کاهشی منفی دو درصدی را نشان می‌دهد، صادرات خدمات توانسته عملکرد ضعیف خود در فصل نخست سال جاری میلادی را جبران کند و به رشد بیش از یک درصد برسد.

این در حالی است که در فصل نخست سال ۲۰۱۹، این شاخص تنها رشدی ۰.۱ درصدی را ثبت کرده بود.

اهمیت آمار جدید از صادرات خدمات در سطح بین‌الملل این است که پس از چند فصل کاهشی شدن وضعیت رشد، بار دیگر سرعت رشد افزایش یافته است.

صادرات خدمات در فصل دوم سال ۲۰۱۸، رشدی بیش از ۱۰ درصدی داشت و این عدد در فصل سوم سال قبل به ۴.۷ و در فصل چهارم این سال به سه درصد کاهش یافته بود.

سرعت رشد صادرات

اصلی‌ترین شاخصی که به افزایش سرعت رشد صادرات خدمات کمک کرده، گردشگری بوده است.

این بخش که در فصل نخست سال ۲۰۱۹، با رشد منفی ۱.۳ رو به رو شده بود، در سه ماهه دوم سال رشد مثبت ۰.۸ درصدی را تجربه کرده است.

با این وجود وضعیت حمل و نقل در این شاخص همچنان مثبت نیست و از رشد مثبت ۹.۵ درصد در سال گذشته، در فصل دوم امسال نیز رشد منفی ۰.۴ درصدی را تجربه کرده است.

در بخش سایر خدمات نیز رشد مثبت ۲.۲ درصدی به ثبت رسیده است.

در فصل مورد بحث، منطقه آسیا و اقیانوسیه بهترین عملکرد را داشته و رشد ۴ درصدی در صادرات خدمات را به ثبت رسانده است و این صادرات در آمریکای لاتین و اروپا ثابت باقی مانده است.

میزان صادرات خدمات در جهان

 

پیش‌بینی رسیدن صادرات کرمان به یک میلیارد دلار

 

 

بیشترین میزان صادرات خدمات در جهان به ایالات متحده آمریکا با ۲۰۳ میلیارد دلار تعلق دارد.

انگلستان با ۹۳، آلمان با ۸۳، فرانسه با ۷۱ و هلند با ۶۴ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی بیش‌ترین صادرات خدمات هستند.

در میان کشورهای توسعه یافته تنها ژاپن از آسیا توانسته ۵۱ میلیارد دلار صادرات خدمات داشته باشد.

در میان کشورهای در حال توسعه، چین با فاصله‌ای زیاد بهترین عملکرد را داشته و با رشد ۲.۵ درصدی، ۶۹ میلیارد دلار صادرات خدمات داشته است.

پس از چین، هند با ۵۲ میلیارد دلار، سنگاپور با ۴۵ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۲۷ میلیارد دلار و هنگ کنگ با ۲۶ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی هستند.

 

اصلی‌ترین واردکننده در میان کشورهای توسعه یافته

 

هیچ یک از کشورهای حاضر در خاورمیانه در رتبه‌های بالای این فهرست قرار ندارند.

در میان واردکنندگان اصلی خدمات نیز آمریکا با ۱۵۶ میلیارد دلار، اصلی‌ترین واردکننده در میان کشورهای توسعه یافته است و پس از آن ایرلند با ۹۷، آلمان با ۸۷، فرانسه با ۶۴، انگلستان با ۶۲ و هلند با ۵۹ میلیارد دلار در رده‌های بعدی هستند.

در میان کشورهای در حال توسعه، چین با ۱۲۵ میلیارد دلار، اصلی‌ترین واردکننده خدمات در این گروه است و پس از آن سنگاپور با ۴۶، هند با ۴۶ و کره جنوبی با ۳۲ میلیارد دلار در رده‌های بعدی هستند.

عربستان سعودی با واردات ۱۸ میلیارد دلار، تنها کشور حاضر در خاورمیانه در فهرست بیشترین واردکنندگان خدمات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *