تشکل تخصصی صادرات

نشست نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و روسیه به همت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تأکید بر اهمیت بازار روسیه، گفت: باید با برنامه‌ریزی و شناخت دقیق، سازوکار ورود موفق به بازار روسیه را پیدا کنیم و خوشبختانه در حال حاضر زیر ساختهای حقوقی لازم فراهم شده است صندوق ضمانت صادرات دو کشور همکاری خوبی را دارند و همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه ساخت واگن در کشورمان آغاز شده است .

وی همکاری مشترک را محور تمام مذاکرات ایران با طرف خارجی دانست و افزود: مذاکرات مرتبط با انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان، با جدیت و دقت پیگیری می‌شود تا کاهش تعرفه‌ها، پس از سه سال به صورت آزمایشی، مقدمات تجارت آزاد با این کشورها را فراهم آوریم.

خسروتاج ظرفیت‌های تولیدی و لجستیک را از مسائل اصلی در تجارت خارجی عنوان کرد و اظهار داشت: توسعه نیازمند تقسیم وظایف، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری است.

بهروز الفت، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا نیز به برنامه‌های میز روسیه به منظور تعامل هرچه بیشتر با بخش خصوصی اشاره کرد و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران به روسیه را از بخش خصوصی خواستار شد.

در ادامه، اکبرپور، دبیر میز روسیه، ضمن اشاره به افزایش ۱۶ درصدی ارزش دلاری صادرات کشورمان در ۴ ماهه ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و اقدامات بعمل آمده برای توسعه همکاری‌های دو کشور گفت: دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و دامی، آبزیان، مواد غذایی، شوینده‌ها، رنگ و رزین، چسب، مواد پتروشیمی، مس، سیمان، کفش و لباس، محصولات چرم، محصولات دانش‌بنیان، مبلمان، کاشی و سرامیک و … از اقلام دارای پتانسیل صادراتی ایران به روسیه محسوب می‌شوند. وی همچنین از برنامه‌های آتی از جمله برگزاری پاویون کشورمان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مواد غذایی و برگزاری کمیتۀ تجاری و صنعتی با کشور روسیه در آینده خبر داد.

سپس نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلاتی چون نداشتن کنسرسیوم‌های صادراتی، مسائل گمرکی، مشکلات روابط بانکی، نرخ بالای کارمزد بانکی، تفاوت نرخ خرید و فروش ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها، طولانی بودن فرایند ثبت دارو در روسیه، هزینه‌های حمل و نقل و ….پرداختند.

در خاتمه مقرر شد در خصوص تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در خصوص محصولات اولویت‌دار در بازار روسیه در قالب نشست‌های تخصصی تصمیم گیری شود همچنین مقرر شد سازمان های گمرک، استاندارد و بانک ها گزارش راهنمای تجارت با روسیه را جهت درج در سایت این سازمان اعلام نمایند و نیز تشکیل جلسۀ تخصصی با بانک‌ها، گمرک، استاندارد و وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات تجار و بازرگانان در دستور کار میز روسیه قرارگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *