تشکل تخصصی صادرات
ممنوعیت صادرات به روسیه

دولت روسیه طی حکمی اعلام کرد برای حمایت از صنعت پالایشگاهی خود در برابر واردات ارزان، وارد شدن هرگونه محصولات نفتی پالایش شده از جمله بنزین، دیزل و سوخت هواپیما را تا اول اکتبر ممنوع می‌کند.

روسیه برای حمایت از صنعت پالایشگاهی خود در برابر واردات ارزان، وارد شدن هرگونه محصولات نفتی پالایش شده از جمله بنزین، دیزل و سوخت هواپیما را ممنوع می‌کند.

دولت روسیه طی حکمی اعلام کرد این ممنوعیت تا اول اکتبر پابرجا خواهد بود و شامل واردات بنزین، دیزل، سوخت هواپیما و نفت گاز می‌شود تا به این ترتیب از امنیت انرژی این کشور حمایت و بازار داخلی سوخت متعادل شود.

روسیه از زمان سقوط قیمت نفت و ارزان‌تر شدن محصولات نفتی پالایشی در خارج از این کشور، بر روی این اقدام کار می‌کرد. قیمت سوخت در داخل روسیه به خاطر ماهیت قوانین آن تغییر چندانی نداشته است.

به علاوه، تقاضای سوخت در روسیه به خاطر قرنطینه‌ها و تعطیلیهای اعمال شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا کاهش یافته است.

وزیر انرژی روسیه بیش از یک ماه است این ممنوعیت را در نظر دارد و در اواخر آوریل پیشنهاد آن را به وزارت دارایی روسیه داد.

پیش‌بینی افت ۵ درصدی رشد اقتصادی روسیه به دلیل کرونا و نفت ارزان

چالش پیش روی روسیه برای کاهش اجباری تولید نفت

طبق گفته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، هدف از ممنوعیت واردات سوخت حفظ مشاغل در صنعت پالایشگاهی این کشور است. وی در پایان آوریل اعلام کرد تقاضا برای محصولات نفتی در پمپ بنزین‌های روسیه ۴۰ تا ۵۰ نفر به خاطر تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا کاهش یافته است.

نواک ماه گذشته گفت این اقدام برای ممنوعیت واردات سوخت اجباری است و ربطی به سیاست بازار ندارد. سایر کشورها مثل قزاقستان هم این ممنوعیت‌ها را در نظر گرفته‌اند.

شرکت‌های تولید‌کننده نفت در روسیه هم تحت فشار کاهش تقاضا برای این محصول قرار گرفته‌اند و مجبورند تولید نفت خود را طبق قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. شرکت‌های بزرگ نفتی در روسیه به دنبال کمک‌های دولتی برای خروج از بحران کاهش قیمت نفت با حداقل خسارت ممکن هستند.

منبع: خبر روز

انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسیwww.examie.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *