تشکل تخصصی صادرات

اعضای محترم انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی

به استحضار می رساند در جلسه علنی مورخ ۹ خرداد ماه ۱۳۹۶ یک فوریت طرح الحاق دو ماده به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شماره ثبت ۲۷۱ به تصویب رسیده است. نظر به ضرورت بررسی کارشناسی و اثرات این طرح بر ذینفعان، نظرات و پیشنهادات اصلاحی خود را پیرامون محتوای این طرح در قالب پاسخ به سوالات زیر با قید فوریت به لنجمن اعلام قرمایید:

  1. آیا ضرورتی برای تصویب احکام مندرج در این طرح و جود دارد؟
  2. احکام مندرج در این طرح را از نظر ابعاد کارشناسی چگونه ارزیابی می کنید؟
  3. آیا پیشنهادهای جایگزین دیگری برای رفع مشکلات میان بانک ها و تسهیلات گیرندگان (اشخاص حقیقی و حقوقی) در اولویت می باشد؟

متن طرح:

ماده (۱): تسهیلات مصوب برای تولیدکنندگان در “کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید” که با تأیید استاندارد در هر استان به بانک عامل معرفی می شوند، حداکثر ظرف مدت دو ماه با رعایت مقررات اعطای تسهیلات باید به متقاضی پرداخت شود.

تبصره- دریافت کننده تسهیلات چنانچه وام دریافتی را در غیر از محل مصوب کارگروه به مصرف برساند، اصل وام به اضافه سود و هزینه متعلقه به حال تبدیل می شود و وام گیرنده به مدت پنج سال از دریافت تسهیلات را به کلیه بانک های کشور ابلاغ کند.

ماده (۲): بانک ها مکلفند برای وصول مطالبات خود از بدهکاران، در مرحله اول از راهکار های اجرائی و قضائی مناسب علیه شخص بدهکار استفاده کنند و تا رمانی که امکان مطالبه بدهی از وام گیرنده وجود دارد، هرگونه اقدام علیه ضامن ممنوع است و صرفاً در صورتی که بدهکار فاقد دارایی کافی باشد برای وصول مطالبات به ضامن رجوع شود.

تبصره- تخطی از حکم این ماده توسط مدیران عامل این بانک ها تخلف محسوب می شود و متخلف به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *