تشکل تخصصی صادرات
سرپرست صمت در صحن علنی مجلس چه گفت؟

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۶۰ درصد صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه انجام می‌شود، گفت: صادرات غیر نفتی امسال با وجود همه مشکلات تحریم‌ها و شیوع کرونا به ۴۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

«حسین مدرس خیابانی» امروز (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: هفته گذشته میز داخل و کاهش ارز بری به میزان ۶۰ میلیون دلار برگزار شد و هفته آینده نیز میز ساخت داخل دیگری به منظور کاهش ارز بری ۲۰۰ میلیون دلاری برگزار خواهد شد، علاوه بر آن ارتقای ساخت داخل به همه شهرک های صنعتی سراسر کشور ابلاغ شد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشخص شدن برش استانی و بخشی برنامه کاهش ارزبری ۳.۲ میلیارد دلاری در سال ۹۹ خبر داد و بیان داشت: در کشور ۱۳ هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد وجود دارد که چهار هزار مورد از این طرح ها پیشرفت بیش از ۸۰ درصد داشته و با شکل دادن پویش “تولید و تداوم امید” هر هفته ۲۰۰ مورد از این طرح ها راه اندازی می شود. سرمایه گذاری این طرح ها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و بیش از ۵۰۰ هزار نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: امسال توسعه صادرات غیر نفتی به میزان ۴۱ میلیارد دلار را با وجود همه مشکلات تحریم ها و شیوع کرونا و بسته شدن مرزها در برنامه داریم. امروز ۸۰ درصد مرزهای تجاری ما بازگشایی شده و ۷۵ درصد بازارچه‌های مرزی فعال شده است و تجارت کشور به روال عادی برگشته است. اتکای کشور در صادرات غیر نفتی بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب به ۱۵ کشور همسایه و تقویت تجارت با هند و چین است.

وی گفت: اکنون ۶۰ درصد صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه انجام می‌شود به طوری که به عنوان نمونه در اردیبهشت امسال صادرات به افغانستان دو برابر مدت مشابه پارسال بود. در سه ماهه امسال ۲۱۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی و خارج از آن مجدد راه اندازی شدند، همچنین از مجموعه چهار هزار و ۴۰۰ معدن غیرفعال کشور، امسال راه اندازی یک هزار و ۲۰ مورد آنها را در برنامه داریم که در سه ماهه امسال ۱۴۶ معدن سرپا شدند. در بخش تجارت، صادرات و واردات، امروز ۳۳ هزار کارت بازرگانی فعال در کشور وجود دارد.

وی گفت: در سال ۹۸ صادرکنندگان با صادرات ۴۱.۳ میلیارد دلاری انواع کالا به ۱۰۰ کشور حماسه خلق کردند و با وجود تحریم‌ها، رکورد وزنی صادرات ۱۳۵ میلیون تنی زده شد که ۵۷ میلیون تن آن مربوط به محصولات زنجیره فولاد به ارزش ۹ میلیارد دلار بود. امروز به جز تامین مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی و تجهیزات و ماشین آلات تولید، با هر گونه واردات به کشور مخالفیم.

تامین اقلام مقابله با کرونا

مدرس خیابانی با اشاره به تامین اقلام مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در حالی که در ابتدای اسفند سال گذشته محدودیت های زیادی در تامین اقلام مواجه بودیم، اما امروز با بسیج همگانی، میدان دادن به مردم، نیروهای مسلح و گروه‌های جهادی و با استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات و تغییر خطوط و سه شیفت کار کردن، در این حوزه از روزی ۲۰۰ هزار عدد تولید ماسک به روزی ۶ میلیون ماسک رسیدیم و از یک واردکننده این اقلام به صادر کننده تبدیل شده‌ایم.
وی بیان داشت: در حوزه لباس های پرستاری ۷۰۰ هزار دست لباس دپو شده و صادرات می‌شود و علاوه بر آن صادرات ونتیلاتور و دستگاه های اکسیژن ساز را در برنامه داریم.
در حوزه خودرو که نخستین حوزه ای بود که با تحریم آمریکایی‌ها مواجه شد و در پی آن کره ای ها و فرانسوی‌ها کشورمان را ترک کردند، در سه ماهه امسال پس از دو سال رشد منفی شاهد رشد هشت درصدی و تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بودیم. در این مدت تحویل خودرو ۵۵ درصد رشد داشته و تعهدات خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافته است. در این حوزه رشد ۴۰ درصدی و تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را در تا پایان سال در برنامه داریم.
در سه ماهه امسال شاهد رشد ۱۱۵ درصدی در تولید لباسشویی و رشد ۵۰ درصدی در تولید تلویزیون بودیم و با توجه به ظرفیت ۲۰ میلیون دستگاهی لوازم خانگی کشور، تا پایان امسال در تلاشیم ۱۲ میلیون دستگاه از این لوازم خانگی تولید شود.

امسال صادرات ۱۰.۵ میلیارد دلار مواد معدنی را در برنامه داریم

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۹ میلیارد دلاری کالاهای بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته، از برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۰.۵ میلیارد دلاری در سال جاری خبر داد. مدرس خیابانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات نمایندگان افزود: از نیمه دوم پارسال کمترین اتکا به صادرات نفتی به ثبت رسیده و در تلاشیم تا بخش معدن را جایگزین نفت کنیم. در این راستا ۲۶ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد کشور افزوده شده که فقط در موضوع شمش فولادی از ۳۷ میلیون تن ظرفیت به ۴۲ میلیون تن افزایش یافته است. وی بیان داشت: همه تلاش ما در بخش صنعت و معدن حرکت به سمت صادرات محصولات انتهای زنجیره فولاد یعنی شمش و پس از آن مقاطع فولادی است و در این راستا از حدود یک ماه پیش تاکنون صادرات سنگ آهن ممنوع شده است.

سرپرست وزارت صنعت خاطرنشان کرد: از مجموع دو هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان کشور، فقط هزار مورد آنها در وزارت صنعت مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

این مقام مسوول در پاسخ به یکی از نمایندگان که چرا کالاهای فاقد ارز بری با گرانی مواجه شده‌اند، توضیح داد: فراموش نکنیم نرخ دستمزد ۳۵ درصد و بر اساس با آمارهای بانک مرکزی تورم ۴۱.۲ درصد رشد داشته که اینها ربطی به ارز ندارد.

مدرس خیابانی یادآور شد: امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر دارو و تجهیزات مرتبط، تنها به سه قلم نهاده ها و خوراک دام و طیور و همچنین روغن و دانه‌های روغنی تعلق می گیرد.

سرپرست وزارت صنعت در خصوص موضوع رایزنان بازرگانی، با اشاره به برنامه افزایش صادرات به همسایگان از برنامه‌ریزی برای مستقر کردن ۱۵ رایزن در این کشورها خبر داد، اما گفت: به دلیل محدودیت‌های بودجه تنها پنج رایزن در این کشورها مستقر شدند.

وی از امضای توافقنامه با اتاق بازرگانی برای معرفی افرادی از سوی این اتاق با تایید وزارت صنعت برای یافتن بازارهای صادراتی و رایزنی در این زمینه‌ها خبر داد.

 

برای انتشار مشکلات صادرات و پیگیری برای حل آنها، با ما در ارتباط باشید

اخبار مرتبط:

مهلت ثبت نام واحدهای تولیدی برای تسهیلات کرونا تا پایان تیر تمدید شد

عاملان اصلی افزایش قیمت طلا در اوج کرونا معرفی شدند

تاثیر ویروس چینی بر طلا
اثرات مثبت کرونا در اقتصاد ایران
کرونا چقدر به ثروت ثروتمندان اضافه کرد؟
بیمه بیکاری کرونا به ایستگاه پرداخت رسید

 

به پیج اینستاگرام انجمن صادرکنندگان صنعتی معدنی و خدمات مهندسی بپیوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *