تشکل تخصصی صادرات
نانوفناوری

محققان یکی از شرکت‌های فناور با طراحی و ساخت دستگاه همگن‌ساز فراصوت علاوه بر صادرات ۱۰ هزار دلاری به ۳ کشور، با حضور در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل به میزان یک میلیارد ریال پیش‌فاکتور صادر کردند.

این شرکت فعالیت خود را با طراحی و ساخت چاقوی فراصوت آغاز کرد و با توسعه فناوری اولتراسونیک به دانش فنی طراحی و ساخت دستگاه “هموژنایزر التراسونیک” دست یافت.

امواج فراصوت دسته‌ای از امواج مکانیکی هستند که فرکانس نوسان آنها از محدوده شنوایی انسان (۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز) بیشتر است. این امواج با توجه به خواص منحصر به فردی که دارند، در زمینه‌های گوناگونی همچون درمانی، تشخیصی، آزمایشگاهی، صنایع غذایی، امنیتی و صنعتی به کار می‌روند.

امواج فراصوت به صورت مصنوعی با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. معمولا برای تولید این امواج از خاصیت پیزوالکتریک استفاده می‌شود. خاصیت پیزوالکتریک در سال ۱۸۸۰ توسط برادران کوری کشف شد. بر اساس این اکتشاف برخی از کریستال‌ها مانند کوارتز که فاقد مرکز تقارن هستند، وقتی تحت یک تنش مکانیکی قرار گیرند، جریان الکتریکی تولید می‌کنند.

علت ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی، تشکیل دو قطبی‌ها در ساختار میکروسکوپی کریستال است و عکس این فرآیند نیز در مواد پیزوالکتریک رخ می‌دهد، یعنی اعمال جریان الکتریسیته به این گونه مواد می‌تواند باعث ایجاد تنش مکانیکی شود.

یکی از تجهیزات پرکاربرد این حوزه‌ها، دستگاه “همگن‌ساز فراصوت” است که در سنتز و مشخصه‌یابی مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همگن‌ساز اولتراسونیک یک فرآینــد مکانیکی بــرای ترکیــب ذرات کوچـک در یک مایع اسـت. بـه طوری که بـه صـورت یکنواخت کوچک شــده و به طور مساوی توزیع شوند.

از جمله کاربردهای دستگاه همگن‌ساز فراصوت می‌توان به مخلوط کردن مواد شوینده، تولید روغن‌های حاوی ذرات نانومتری، تهیه دوغاب‌های پایدار، گوگردزدایی از گازوییل، تولید بیودیزل، سنتز مواد با ابعاد نانومتری، تسریع و تسهیل شرایط واکنش‌های شیمیایی پیچیده، ساخت مواد متخلخل، تولید امولسیون‌های پایدار، تصفیه و پالایش مواد نفتی و پساب‌ها، تولید مواد کامپوزیتی، تمیزکاری سطوح اکسید شده، استخراج عصاره‌های گیاهی، تجزیه سلولی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

بر این اساس دستگاه همگن‌ساز فراصوت در سنتز پودرهای نانومتری، توزیع و پخش کردن ذرات نانومتری، استخراج عصاره‌های گیاهی، تسریع واکنش‌های شیمیایی، سبک‌سازی ترکیبات نفتی، تصفیه ترکیبات نفتی (حذف گوگرد از گازوییل) و تولید نانوسیال‌ها کاربرد دارد.

به گفته علیرضا شهیدی از محققان این طرح، سرعت دستگاه همگن‌ساز اولتراسونیک یک میلیون و ۲۰۰ دور در دقیقه است که این سرعت بالا منجر به تشکیل حباب‌هایی در آب می‌شود و زمانی که این حباب‌ها منفجر می‌شود، دمایی در حدود ۵ هزار درجه سانتی‌گراد، یعنی دمایی معادل دمای سطح خورشید را دارد. چنین قابلیتی موجب شده تا کارایی این دستگاه وسیع شود.

تاکنون ۵ نمونه از این دستگاه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به کشورهای چین، کوبا و بولیوی صادر شده و مذاکراتی نیز با کشورهای ترکیه، مالزی و انگلیس انجام شده و این مذاکرات در فاز ارسال نمونه برای تست قرار دارد.

حجم کل صادرات این شرکت فناور ۱۰ هزار دلار بوده است و با مذاکرات کنونی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، ۳ دستگاه به خارج از کشور ارسال شود و بر این اساس حجم صادرات دستگاه همگن‌ساز این شرکت افزایش یابد.

عمده‌ترین متقاضی محصولات این شرکت آزمایشگاه‌های فناوری نانو و بعد از آن آزمایشگاه تشخیص طبی و پزشکی است.

این شرکت به منظور توسعه بازار خود علاوه بر اخذ گواهی نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو موفق به دریافت استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شده‌ است و در حال انطباق محصولات خود با استاندارد ۶۱۰۱۰ هستند تا به‌صورت خود اظهاری استاندارد فروش در اروپا یا CE را دریافت کنند. با این روش امکان صادرات به کشورهای اروپایی تسهیل خواهد شد.

این شرکت با حضور در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل، بیش از یک میلیارد ریال پیش فاکتور صادر کرده ‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *